Kdy přezout na letní pneumatiky? A jak vybrat ty nejlepší?
Pneumatiky zajišťují pohyb vašeho vozidla po silnici. Jejich stav má výrazný vliv na bezpečnost jízdy. Výběr tak určitě není radno podceňovat – levné letní pneumatiky nemusí být zároveň nejlepší či nejvhodnější. Podívejte se, jak vybrat letní pneumatiky.
Kdy přezout na letní pneumatiky?
Odpověď „v létě“, která se nabízí jako první, by byla příliš jednoduchá a ne zcela správná. Zatímco povinnosti jezdit na zimních pneumatikách se zákon dotýká a určitým způsobem ji konkretizuje, u letních pneumatik to neplatí. Zákonem není nijak stanoveno, kdy a za jakých okolností řidič musí přezouvat vůz na letní pneumatiky.
Jestliže vše řešíte tak, že celoročně jezdíte na zimních pneumatikách, pak neděláte dobře. Nejde jen o to, že je sjedete mnohem rychleji – zimní pneumatiky mají v létě horší jízdní vlastnosti. To samé platí obráceně. Fakt, že v zimě není radno používat letní pneu, snad ani není nutné připomínat. V důsledku nízké teploty by letní pneumatiky v zimě tuhly, což by se negativně projevovalo na přilnutí k vozovce. Navíc by letní pneumatiky daleko víc klouzaly. Podobně celoroční pneumatiky představují velký kompromis.
Kdy tedy sundat zimní pneu a nasadit pneumatiky letní? Obecně se jako vhodná doba uvádí chvíle, kdy venkovní teplota dlouhodobě neklesá pod 7 stupňů Celsia.
Nejlepší letní pneumatiky

Než začnete letní pneumatiky vybírat
Pokud potřebujete nové letní pneumatiky, rozhodně se nejprve zamyslete nad tím, jak automobil využíváte. Jezdíte každý den dlouhé trasy? Jste spíše příležitostný řidič? Vyrážíte s autem do extrémních terénů? Odpovědi na tyto otázky vás při výběru nasměrují.
Letní pneumatiky jsou oproti těm zimním levnější a dávají vám větší možnost výběru i v případě omezených finančních prostředků. Nejlepší letní pneumatiky nemusí být ty nejlevnější, ale ani nejdražší z nabídky. Důležité je řídit se při výběru několika základními zásadami.
Cena většinou odpovídá výkonu
U naprosté většiny letních pneumatik je cena úměrná kvalitě. Chcete spolehlivost? Pak vybírejte ve vyšší cenové relaci. Kvalita se projevuje například na jízdních vlastnostech při vysokých letních teplotách a jízdě na rozpálených silnicích. Nekvalitní letní pneumatiky se na nich více opotřebovávají a ztrácejí své specifické vlastnosti. Pokud ale moc často nejezdíte, mohou vám dobře posloužit i levné pneumatiky.
Základem jsou správné rozměry
Nejdůležitějším kritériem pro výběr jsou rozhodně rozměry. V technickém průkazu svého vozidla naleznete rozměry pneumatik, které lze na automobil použít. Řiďte se jen a výhradně těmito rozměry. Přímo v názvu každého produktu naleznete veškeré důležité údaje. Jako příklad uveďme letní pneumatiky BARUM Bravuris 5 HM 195/50 R15 82V:
-
5 HM = označení modelu ze strany výrobce (HM je odvozeno od anglického „high mileage“ – pneumatiky s vyšším kilometrovým výkonem),
-
195 = šířka v milimetrech,
-
50 = profil pneumatiky, výška bočnice vyjádřena v procentech z šířky (50% ze 195 mm = 97,5 mm),
-
R = radiální kostra pláště,
-
15 = vnitřní průměr pneumatiky uvedený v palcích (jeden palec = 25,4 mm),
-
82 = index nosnosti,
-
V = kategorie rychlosti.
Podívejte se na další letní pneumatiky značky Barum, případně využijte filtry pro vyhledání modelů od jiných výrobců.
Veškeré uvedené rozměry by měly být shodné s údaji ve vašem technickém průkazu. Index nosnosti a kategorie rychlosti jsou jedinými výjimkami. Zde si můžete vybrat – ale jedině směrem vzhůru. To znamená, že nemůžete použít letní pneumatiky s nižší kategorií rychlosti/indexem nosnosti, ale vyšší kategorie jsou naprosto v pořádku. Pneumatika s indexem nosnosti 82 unese 475 kg. Kategorie rychlosti V odpovídá maximální rychlosti 240 km/h.
Nosnostní index |
kg/1 pneu |
Nosnostní index |
kg/1 pneu |
75 |
387 kg |
92 |
630 kg |
76 |
400 kg |
93 |
650 kg |
77 |
412 kg |
94 |
670 kg |
78 |
425 kg |
95 |
690 kg |
79 |
437 kg |
96 |
710 kg |
80 |
450 kg |
97 |
730 kg |
81 |
462 kg |
98 |
750 kg |
82 |
475 kg |
99 |
775 kg |
83 |
487 kg |
100 |
800 kg |
84 |
500 kg |
101 |
825 kg |
85 |
515 kg |
102 |
850 kg |
86 |
530 kg |
103 |
875 kg |
87 |
545 kg |
104 |
900 kg |
88 |
560 kg |
105 |
925 kg |
89 |
580 kg |
106 |
950 kg |
90 |
600 kg |
107 |
975 kg |
91 |
615 kg |
108 |
1000 kg |
Index |
Maximální bezpečná rychlost |
N |
140 km/h |
Q |
160 km/h |
R |
170 km/h |
S |
180 km/h |
T |
190 km/h |
H |
210 km/h |
V |
240 km/h |
ZR |
240+ km/h |
Letní pneumatiky pořizujte najednou
Další zásadou, kterou se rozhodně vyplatí dodržovat, je obouvání celého vozu najednou. Základem spolehlivosti a bezpečnosti jsou čtyři naprosto totožné pneumatiky – i co se týče opotřebení. Proto je vhodné vyměňovat pneumatiky naráz. Pokud jste v situaci, kdy si nemůžete dovolit vybavit celý automobil, pak je možné koupit dvě nové letní pneumatiky (samozřejmě totožné jako zbylé dvě) a namontovat je na zadní nápravu. To je však spíše krajní řešení.
Ideální je mít všechny čtyři pneumatiky od jednoho výrobce. Jestliže se rozhodnete na automobilu kombinovat pneumatiky různých značek, vybírejte je vždy v páru a použijte stejnou značku pro jednu nápravu. Samozřejmě si ale dejte pozor, aby všechny pneumatiky měly stejné rozměry a další parametry.
Letní pneumatiky 195/65 R15
Nepodceňujte hloubku dezénu
Dezén je termín používaný pro vzorek pneumatik. Setkáte se s třemi typy dezénu.
-
Symetrický: Pneumatiky tohoto typu mají zcela symetrický vzorek. Lze je umístit na libovolnou pozici jak dopředu, tak dozadu. Vlevo i vpravo.
-
Asymetrický: Vnější a vnitřní strana vzorku se liší, přičemž obě strany mají jinou úlohu. Vnější poskytuje stabilitu v zatáčkách a vede vůz v přímém směru. Vnitřní strana přenáší záběrové a brzdné síly na silnici. Kromě toho odvádí vodu. U pneumatik s asymetrickým dezénem se nerozlišuje levá či pravá, při montáži je ale nutné zohlednit vnitřní a vnější stranu.
-
Směrový (šípový): Jde o specifickou formu symetrického dezénu s typickým šípovým designem. Vzorek celoplošně zajišťuje dobrý záběr a především výborně odvádí vodu a sníh. Z toho důvodu se šípový dezén využívá zejména u zimních pneumatik. Na pneumatikách naleznete šipky, které naznačují směr otáčení.

Letní pneumatiky: Vzorek
Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu na pneumatikách je v Evropě 1,6 mm. Výrazně vám však nedoporučujeme se k této hranici přibližovat. Většina automobilových asociací považuje tuto hloubku dezénu za nedostatečnou. Přilnavost pneumatik se začíná snižovat již od čtyřmilimetrové hloubky. U letních pneumatik by hloubka dezénu měla činit alespoň 3 mm. Pokud se pohybujete pod touto hranicí, je nejvyšší čas začít organizovat přezutí automobilu.
Proč je hloubka dezénu důležitá? Na běhounu pneumatiky jsou oddělené drážky a žebra – tyto části jsou zásadní pro trakci a přilnavost pneumatik. Sjetý vzorek vás ohrožuje zejména na mokré silnici, roste například riziko aquaplaningu. Běhounem totiž odtéká voda z vozovky, čímž si pneumatika udržuje potřebnou přilnavost.
Jako hranice opotřebení letních pneumatik se obecně uvádí 50 tisíc kilometrů. Záleží ale na celé řadě dalších faktorů, například venkovním prostředí, stylu jízdy, tlaku v pneumatikách nebo způsobu skladování.
Letní pneumatiky: Test hloubky dezénu
Jakým způsobem zjistit hloubku dezénu vašich letních pneumatik? Není na tom nic složitého, navíc existuje více způsobů. Tím nejjednodušším je kontrola pohledem. V drážkách letních pneumatik většinou najdete gumové destičky, které mají tloušťku 1,6 mm, tedy zmiňované zákonné minimum. Zbytek pneumatiky by měl být vyšší než tyto destičky. Ve chvíli, kdy jsou destičky na stejné úrovni se zbytkem pneumatiky, činí hloubka dezénu právě hraničních – a z pohledu většiny expertů již nebezpečných – 1,6 mm.
Někteří výrobci pneumatik svým uživatelům usnadňují situaci tím, že vyznačují stupnici s milimetry přímo do běhounu. S opotřebením vám vyražená čísla ubývají a vy máte přehled o aktuální hloubce vzorku. Tento systém je poměrně jednoduchý a zároveň velmi přesný. Nepoužívají jej ale zdaleka všechny značky. Často se s ukazatelem opotřebení setkáte na pneumatikách značky Matador či Nokian. Další možností je využití hloubkoměru. Jde o malý posuvný nástroj, který vám poskytne přesné informace o stavu letních pneumatik.
Letní pneumatiky 205/55 R16
Vybírejte pneumatiky s předstihem
Jak bylo řečeno, zimní pneumatiky byste měli odložit ve chvíli, kdy se teploty začnou dlouhodobě pohybovat nad 7 °C. Většina řidičů tím pádem přezouvá svůj automobil ve stejném období. Tak, jako je těžké v průběhu těchto týdnů najít volný termín v pneuservisu, může být komplikované sehnat požadované pneumatiky za výhodnou cenu. Nenechávejte výběr na poslední chvíli a vyberte si nové letní pneumatiky s dostatečným předstihem. Pořídíte je rychleji a často i levněji.
Ověřte si stáří pneumatik
Pneumatiky časem ztrácejí své vlastnosti – a to i v případě, že pouze leží ve skladu. Letní pneu byste bez ohledu na stav dezénu a dalších parametrů měli vyměnit nejpozději každých deset let. Myslete na to při nákupu nových pneumatik. Lákavé slevové akce mohou být spojeny se snahou zbavit se již starších výrobků. Vždy se proto ujistěte, kdy byly pneumatiky vyrobeny.
Cena letních pneumatik
Nabídka letních pneumatik je velmi široká a i cenové rozpětí se výrazně liší. Počítejte s tím, že kompletní sada vás vyjde na několik tisíc korun. Jedním z nejrozšířenějších rozměrů letních pneumatik je 195/65 R15, kterým disponuje například Škoda Octavia druhé generace. Sadu kvalitních pneumatik s tímto rozměrem pořídíte okolo 1700 Kč/pneu. Základní modely vás vyjdou zhruba o 20 % levněji. To není tak velký rozdíl s ohledem na to, že podobné pneumatiky již často nevychází nejlépe z různých srovnávacích testů.
Podívejte se na výsledky testování vybraných letních pneumatik.
Obecně vám nedoporučujeme na pneumatikách příliš šetřit. Relativně malá úspora se vám může vrátit v podobě horších jízdních vlastností, delší brzdné dráhy a především horší ovladatelnosti na mokré vozovce.